(placeholder)
(placeholder)
(placeholder)

letterkunst specials

Zandschrijven (2012)


Ik ben verzot op letters, op schrijven, kalligraferen en het hakken van letters. Vooral dat laatste is iets wat ik graag doe. Diep hakken en vastleggen voor altijd.

Ik doe het graag maar besef dat ook het een vruchteloze poging is om vast te houden wat niet vast te houden is.

Zeer tijdelijk en daarom ook aantrekkelijk om mee te werken is zand.

Hieronder een paar foto's van zandschrijverij op de Achterhoekspektakel toer in de zomer van 2102.

Letterhakken op locatie (2010)


In 2010 ben ik gevraagd om in de Stevenskerk in Nijmegen een nieuwe inscriptie in de vloer te maken. Het ging hier om de tekstmarkering van een plek waar kort na WO2 de grafresten zijn begraven van de graven die in de oorlog waren verwoest. Deze plek was pas onlangs opnieuw getraceerd en het bestuur van de kerk besloot dat een herinneringstekst (zie hieronder) de plek zou gaan markeren.

Bij de restauratie van de kerk na WO II zijn op deze plaats de stoffelijke resten verzameld van mensen die tot 1829 in de kerk begraven werden.


Kalligrafie


Letterhakken begint met letters tekenen, letters schrijven, letters kalligraferen maar ook met letterkennis.

De mooiste letters komen bijna altijd voort uit een goede oog-hand coördinatie, een gedegen oefening en tegelijkertijd een grote ontspanning. Deze combinatie van factoren leveren vaak de prachtigste vormen op.

Ik kalligrafeer graag, de herkomst van onze lettervormen worden helder en ook de expressiviteit van letters en woorden kunnen onderzocht worden. Vaak gebruik ik mijn kalligrafie in ontwerpen die later gehakt worden.






Roman Lettering

De Romeinse kapitaal zoals die gehakt is rond de tijd van keizer Trajanus is ook voor mij het summum op lettergebied. Er is veel studie verricht naar de werkwijze van de Romeinen. Afgelopen jaar ben ik veel bezig geweest met studie naar deze werkwijze. Ik heb daarvoor enkele inspirerende boeken gelezen waarvan 'The Origin Of The Serif' van Edward Catich een belangrijke was. Ook de boeken van Tom Perkins, Richard Grasby en L.C. Evetts hebben me daarbij geholpen.

Interessant is het om te ontdekken hoe de relatie is tussen het ontwerp en het uiteindelijke resultaat. Ik ging er vanuit dat gehakte letters altijd eerst op papier werden getekend en na de ontwerpfase overgebracht werden op steen, b.v. met carbonpapier.

Van Catich leerde ik dat letters direct op de steen getekend (gekalligrafeerd) met penseel een ander beeld oplevert. Er zit een stap minder tussen ontwerp en uitwerking.

Hieronder wat foto's van deze werkwijze.

vervolg Roman Lettering

De ander meer analytische theorie gaat uit van het ontwerpen waarbij elke letter geometrisch zijn eigen ruimte inneemt. Deze theorie is gebaseerd is op ontwerp met potlood, lineaal en passer.

Hieronder het ontwerp van de letters S (interessante letter) die is opgebouwd uit 2 vierkantjes binnen een rechthoek van 5 cm. breed en 10 cm. hoog. Binnen deze rechthoek zijn twee vierkanten gestapeld waarbij het bovenste vierkantje iets verschoven staat boven het onderste.

Vanuit de cirkels die binnen de vierkanten worden gemaakt ontstaat de letter S die door de verschuiving van de vierkanten iets voorover helt (tilt forward).